torsdag 9 oktober 2014

Skymningsritt

Idag är det en Cola med bubbel i kroppen, som jag rider ut med. Jag har jobbat länge så det börjar så sakta skymma och man påminns om att det alltför snart är mörkt redan klockan fyra. Hon har bråttom bråttom idag, men sköter sig ändå och håller sig till rätt gångart. I galoppfattningen är jag mån om att det ska bli rätt galopp, så jag för ytterskänkeln onödigt långt bak i min iver att vara tydlig. Det tycker hon är jätteäckligt, så då blir det en liten bakutspark, hi hi. Men rätt galopp blir det. :-)
Lilla pussgurkan.

Men nu är det slut med användning av bootsen. Tyvärr. Eftersom hon fick ett litet skavsår på ena sidan, så prövade jag med att klistra dit en liten tunn platta inuti booten, där i hörnet, typ lätt vadderat skavsårsplåster. Så blev det mjukt och inga kantiga sömmar. Man måste ju testa.
Men det funkade inte så bra. Dels hade det flyttat sig en bit när vi kom tillbaks och dels hade hon fått ett nytt litet skavsår på andra sidan istället...
Det finns ju ett slags wraps som man kan ha inuti för att motverka skav. Som är avsedda för denna modell av boots. Men när jag läste omdömena i web-butiken av folk som köpt dessa och provat, så var alla överens om att de inte får plats i bootsen. Till den storleken på boots som jag köpte rekommenderas redan den minsta storleken wrap, så det verkar kört.

Det måste bli skor. På något sätt. Men för att inte komma i otakt med framhovarna, så är det fyra veckor kvar, även om jag tänkte att hovis skulle ta ett träningspass med henne redan om två veckor. Dvs "låtsassko" lite. För att vänja henne och för att se hur det går.

Så under de kommande fyra veckorna blir det lite begränsad ridning, tyvärr. De får liksom inte bli mer slitna... Väldigt tråkigt men vad gör man? :(
Det enda som är bra i sammanhanget är att älgjakten ändå startar på måndag, så då får man ändå hålla sig hemma i paddocken några dagar/någon vecka.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar