tisdag 7 oktober 2014

Mot alla vindar

Idag blåser det käcka sidovindar. Matte gillar inte blåst, men Cola tycker mest att det är uppfriskande. Det blir lite tempoarbete på banvallen varvat med att skrämma pensionärer.
- "Hallå, nu kör vi om här!"
- "OOH, kors! En häst!!"
Cola-tjejen är hur som helst väldigt duktig och gör precis allt som jag ber henne om i exakt rätt ögonblick och när det sedan blir lite friare galopp på skogsstigen, så är det kul att öka lite där.


Hon är dessutom lika duktig på att lyfta på hovarna idag, som hon var igår när hon hade Korven att titta på. Bara hon får vända sig åt det hållet han stod, IFALL han plötsligt skulle uppenbara sig där!
Skavsåret hon fick i lördags ligger an mot ena hörnet i booten, så dem kan jag inte använda nu. Man kan visst beställa en typ av innersockar till dem, men... Två veckor kvar tills hovis kommer och jag håller tummarna!

Vi får träna lite mer på att hålla uppe dem längre. Kanske att jag kan börja banka lite igen, eftersom det är det ljudet som hon tycker är läskigast. Helst skulle man ju kunna stå och stryka henne längst bakhasen samtidigt med. Varför har inte människor tre armar?? Det hade varit väldigt bra i många sammanhang.


4 kommentarer :

  1. Visst är hon duktig!! Rolig att rida😃Lägg hennes hov/ben över ditt lår/knä så kan du klappa henne samtidigt😃

    SvaraRadera
  2. Det är det jag menar med att behöva tre armar! :-)
    När man behöver kratsa eller nåt annat med hoven så behöver man stödja hoven med en hand, hålla i verktyget med en hand och... klappa med den tredje... :-)

    SvaraRadera
  3. Använd bara ditt ben att stödja Farba med😃så behöver du inte tre armar!

    SvaraRadera
  4. Jo jag förstår hur du tänker, men det beror lite på vad man ska göra. Trä på en boot t ex. Då kan hoven inte ligga mot mitt ben. Så krävs det också att hon håller hoven stilla, om den ska ligga kvar mot benet själv. När hon plötsligt börjar veva efter en stund, så är det bra om man är beredd att hålla kvar den! :-)
    Dessutom blir det en väldigt jobbig ställning om man hela tiden ska stryka med ena handen där uppe samtidigt som man gör annat med andra handen.

    Men som ÖVNING för att bara hålla upp hoven, är det ju ett bra sätt!
    För en hovslagare funkar det dock inte så bra, he he.

    SvaraRadera