onsdag 15 oktober 2014

Om och om igen

Idag blir det täckes-start. Enligt min smhi-app skulle det inte komma något regn här idag, men det stämmer dåligt med verkligheten...
Jag tar in Cola och torkar och gnuggar lite och så får hon ett fleecetäcke på sig så länge. Sedan propsar hon på att få äta sin lusernblandning trots att den bara legat i blöt en liten stund. Det är ju såpass liten mängd hon får, så jag tycker inte det är nån fara och tydligen är den mycket smaskigare när den är lite "crunchy"! Hon tuggar och smaskar och slickar ren hela hinken!
Eftersom det just då passar på att hålla upp helt och hållet, så tar vi en dryg halvtimmes promenad tillsammans. Övar lite sidvärtes för hand, öppna och sluta och vändningar och Cola tuggar och verkar tycka det är kul.

Efteråt spolar jag av hovarna med slangen. Det går riktigt bra idag. Sedan är det dags för mer noggrann tvättning av två stycken fötter/ben, med svamp, inne i stallgången. Bakhoven är ju inga problem med, men ve och fasa, det vita frambenet!!  Det är ett par små mugg-krustor kvar där, så jag vill hålla det rent och mjukt.
(Först försöker hon komma undan genom att backa så långt grimskaftet räcker och sedan lyfter hon benet högt och viftar och börjar få lite panik om man ändå tvättar där. Att stå med hoven på golvet när jag tvättar, är en omöjlighet.)

Det hela går ju så småningom och det är bra träning för mitt tålamod, ha ha.
Jag börjar med att dutta lite med svampen på bringan, på vänsterbenet, högt upp på högerbenet, snabba växlingar mellan att dutta på olika ställen och längre och längre ner på högerbenet samtidigt som jag berömmer. Dessa ställen går nämligen alldeles utmärkt. Så gäller det att vara väldigt snabb med att smyga in några tvätt-tag på det vita emellan varven, för hon är lika snabb med att lyfta det och backa...
Sedan är det lite grann samma procedur när det gäller att torka torrt och därefter smörja med salva.
Bakfoten, där de två små skavsåren ska ha lite skyddande salva, vållar inga bekymmer alls när det gäller sånt här.

Jag ser henne djupt i ögonen efteråt och frågar om det verkligen är värt allt det här tramsandet varje gång? Hon tittar tillbaks, frustar lite och ser helt oskyldig och fridsam ut. Och hon har lusern-smet i pannan. :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar