torsdag 23 oktober 2014

Myror i huvudet

Cola har haft svullna bakben varenda dag nu när jag kommit! De första tre dagarna var det bara vänster men idag var de lika tjocka bägge två. Inte jättesvullna, men det både syns och känns tydligt och är över kotorna och strax ovanför. Ingen hälta eller ömhet eller värme.

Att det gick ner i måndags efter att jag ridit, var tydligen bara temporärt. Jag grunnar på lite olika saker:
I söndags sparkade hon bakut mot Ruffe i hagen, men träffade istället foderbordet så det small högt. Hon stod alldeles väldigt stilla direkt efteråt och jag gick för att syna henne, ifall hon gjort sig illa. Men det syntes ingenting, inga sår eller något. Men jag tänker att hon kanske ändå slog i såpass hårt att svullnaden kommer av detta? Men varför svullnade i såfall inte höger bak samtidigt?

Andra alternativet är att det kan ha med det leriga och trista underlaget i hagen att göra. Har hört om en del som kan bli svullna av för lerigt mjukt underlag och att svullnaden dels brukar minska när de får skor och helt försvinna vid byte mot hårt underlag - t ex när det fryser eller torkar upp ordentligt i marken.
OM hon av nån anledning har sprungit mycket i leran, så kan hon kanske överansträngt kotlederna??
Hon är definitivt inte överansträngd av min ridning och den senaste veckan, tio dagarna, har det ju dessutom varit väldigt sparsamt med ridning pga älgjakten...

Tredje alternativet har jag tyvärr redan förkastat eftersom det inte stämmer i tiden, och det skulle vara foderbyte. Vi har nämligen fått nytt hösilage från ett annat ställe och det håller dessutom mycket högre fuktighet. Men det som inte stämmer är att svullnaden började i måndags och de fick det nya höet i tisdags...

Jag ringde och pratade med veterinären igår och han tyckte inte det lät akut, men rådde mig till att spola fötterna med kallt vatten långa stunder varje dag och bara promenera med henne och se om svullnaden går ner. Om det är likdant efter helgen, så skulle han komma och titta på det.

Hovslagaren var i stallet i tisdags, för att sko några andra hästar. Han prövade med att hålla Colas bakhovar en stund och "låtsasgreja" lite, och det gick ju jättebra. Han trodde att det skulle gå bra att sko henne bak också, när det är dags igen om två veckor. Allt mitt lyftande och hållande av hovar varje dag, har nog gjort lite nytta i alla fall! Idag och igår fick jag t.o.m. både tvätta och smörja hennes vita ben alldeles själv - om jag bara inte höll på alldeles för länge. Detta går i alla fall framåt! :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar