måndag 13 oktober 2014

Kickoff för älgjakten

Eftersom staketet raserats på ett ställe i utedrifts-hagen igår, så fick alla hästar gå i hagen jättelångt borta hela dagen. Fram på kvällen hade det blivit lagat och "innehästarna" togs in. Pompe och Cola blev däremot kvar därborta, så när jag kom till stallet efter jobbet idag, fick jag börja med att gå och hämta de två. Pompe såg att Cola hade lämnat lite av gårdagens lusernblandning i hinken, och dök ner med huvudet där. Att försöka dra upp en hungrig nordsvensks huvud ur en hink med mat, är inget man gör bara sådär, så jag fick vänta tills han hade slickat upp varenda smula där var! :-)

Älgjakten har börjat så det blev ett pass i paddocken idag. Cola-tjejen gick lydigt och mjukt, men protesterade av nån anledning med flera bakutkickar i inledningen av galopperna. Men när hon väl kommit igenom dem, så gick det fint sedan! Kanske hon bara tyckte att det kändes lite jobbigt...
Men vi höll inte på så länge, eftersom min kondis är under all kritik. Det är konstigt vad mycket jobbigare det känns att arbeta i paddocken än det gör när jag rider ut, trots att jag tycker att jag jobbar då med! Inte i kroppen alltså, utan med flåset!!

Sedan fick hon dagens lusern, och som vanligt lämnade hon en tredjedel! Ändå får hon inte mycket. De gånger jag gett henne mindre och hon har ätit upp och slickat spannen noggrannt, får jag ju en känsla av att jag gett henne för lite! Efteråt blev det i alla fall lite seriös gräsätning igen, utanför hagen, innan hon ville gå in i den. 

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar