torsdag 18 december 2014

Vi testar...

Idag är det hovslagardags igen. Jag tyckte så synd om henne de förra gångerna, (och det var minst lika hemskt för hovslagaren förstås!) när hon formligen låg över honom, varvat med att vifta kraftigt med hovarna och halvresa sig hela tiden för att hon tyckte det var så läskigt - så idag ger jag henne en liten halv dos av lätt lugnande under tungan en stund innan.
Det går så BRAAA!! Hon börjar lite lätt genom att protestera på vanligt sätt med att veva med hoven och häva sig, men det var ingen full kraft i det och bara en liten kort stund och jag nyper henne lite i halsskinnet för att distrahera. Sedan står hon jättesnällt resten av tiden, hänger bara liiite tungt på hovis emellanåt, och hela prövningen är ju dessutom över så mycket fortare än sist!
Så himla skönt att slippa kiva med henne och se henne ha det så jobbigt! Nästa gång ska hon få andra halvan av medlet och därefter kanske en kvarts dos och sedan kan hon förhoppningsvis klara av pärsen helt utan!

Hon är lite trött, så hon får vila i en box nån timma efteråt medan jag mockar hagarna och när jag sedan går och kollar, så står hon där så snällt i boxen med öronen framåt och tittar ut! Hon får på sig ett regntäcke och lite morötter i en hink med mat att äta och sedan får hon gå ut i hagen och visa upp sina nya skor.
I morgon hoppas jag kunna ta en ridtur igen.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar