tisdag 16 december 2014

En bra dag är en bra dag

Hurra! Klockan är åtta och det regnar inte! Skynda, skynda... det är helt otroligt. Ner med lite flingor och en halv kopp kaffe, för idag ska det då bli av!
Jag ser inte en häst i hagen när jag anländer, men när jag smällt igen bildörren, så står hon plötsligt där. Gullhönan.
Skymda, skynda, täcke av och sadel på. Det är helt uppehåll när vi rider iväg men börjar strax hagla. Men det blir man inte lika fort blöt av som regn, så jag sitter där och sjunger om nån fånig herr Kantarell medan vi glatt traskar på. Det är lite frostigt så här på morgonkulan, så det är många vita fläckar längs vägen (frusna, grunda vattenpölar). Det finns massor av sådana i hagen, men Lillstrumpa tycker det är märkligt att de plötsligt har kunnat förflytta sig hit!?
En stund senare börjar vi bli bara en aning blöta. "Man får vara glad för det lilla", säger jag. "Det haglar i alla fall inte så hårt att det gör ont!" Och så travar vi en bit till och blir sedan förvånade av att möta en bil på gång/cykelbanan (= ridvägen) men det är antagligen nån markägare, eftersom man behöver nyckel för att öppna vägbommarna.

Vi får en härlig ridtur och haglet övergår inte i regn förrän vi är nästan hemma. Vi roar oss med att gå rakt igenom alla de mindre sjöar som uppstått över hela skogsvägen där. Dvs Cola tycker att det bästa är att snika upp efter kanterna så mycket som möjligt, men eftersom matte inte vill färdas rakt igenom regnvåta grangrenar, så övertygar jag henne om att det inte är sju meter djupt och att bottnen består av fast mark - och då går det riktigt bra att plumsa på rakt igenom "sjöarna".


Det är lite grann dränkt katt över oss ändå när vi är tillbaka, men det har som sagt blivit under den sista biten. Och jag har ombyte med mig, eftersom jag har en tid för klippning i stan. Skynda, skynda...


Sååå skönt att bli av med de där långa slitna testarna. Räknar ut att det var tretton veckor sedan jag klippte mig senast! Undra på att jag var less på det.
Nu ser jag att enligt väderkartan finns det chans att det bara är lätt duggregn i morgon vid samma tid, så det kan nog bli en tur då med! :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar