söndag 7 december 2014

Inställt

Fyyyy!! Femton sekundmeter och piskande regn på tvären! Mitt ridsällskap och jag ser på varandra på stallplanen och bara säger ett unisont "nääää!"
Men täcket som åkt av igår hade behövt vara på idag. Det skulle ju inte börja regna förrän senare (!) så jag trodde jag skulle hinna. Jag tar in henne i stallgången och rakar av vatten, lägger på handdukar och torkar och gnor i närmare en timme. (Prövar att ställa in henne i en box först, men där lever hon så galen trots att Ruffe och Korven också finns där inne, så det ger jag upp.) 
Hon är väldigt rastlös även i stallgången, så att t ex bara låta henne stå där och torka i lugn och ro är inte en existerande möjlighet. Går fram o tillbaka, sida till sida stretar och drar och river ner allt hon kommer åt från hyllor och täckeshängare...
Till slut får hon sin dagliga näringsdos och jag lägger på ett täcke, trots att jag skulle velat ha henne liite torrare först. Sedan får hon gå ut i hemskevädret igen och hon ställer sig nöjd med mulen i höbalen och äter.

Nu sitter jag nedsjunken i soffhörnan med kaffe och Ridsport och läser om naturhonungens läkekraft och att man inte ska sätta på snösulor innan det finns snö som kräver det. Och helst inte ha mer än två broddar heller. Om man har fyra, kan det skada senor och ligament pga att det tar bort det naturliga glidmomentet och stoppen blir för kraftiga.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar