fredag 12 september 2014

Cola med bubbel

Hagar är till för att utforskas. Gränser är till för att sprängas. Kan man inte gå under eller över så kan man alltid gå rakt igenom? Ja ingen har sett hur hon gör, för tre av fyra gånger fanns ingen åverkan på någon stängseltråd, men efter den fjärde gången låg tråden nere längs en hel långsida...

Cola har liksom inte tagit in ännu, att det är meningen att jag ska vara hennes människa nu framöver. Det är av underordnat intresse. Vad som är intressant är att hon fått en FLOCK!!! Först var det ju bara en liten en, men så har hon alltså upptäckt att det finns en till och om hon ser till att slå ihop dem så får hon en stooor flock! Denna flock kan hon sedan styra och ställa lite med som hon vill - skitkul! Vill hon äta ur en hö-hög, så gör hon det, även om det står någon annan där innan. Vill hon gå åt ett speciellt håll, så gör hon det. Om där står någon annan så... tja, då går hon bara rakt igenom.
Hon är inte elak eller bits o sparkas utan bara väldigt nonchalant och tar liksom för givet att hon gör som hon vill. :-)

Ruffe är förstås fortfarande lite sur för att hon struntade i honom första dagen. Ibland går hon bara rakt fram till honom och lägger sin nos mot hans, men det är lite fööör framfusigt i Ruffes smak, så då börjar han vända baken till. Då piper hon och går raskt åt ett annat håll istället - alltmedan Ruffe fortfarande håller på att vända sig om. Sedan håller han på att gå baklänges en lång stund, innan han märker att hon inte ens är kvar där längre!
Ja jösses vad kul det är att titta på dem!

Idag hade vi lite löshoppning. Fem hästar var uppe på gården samtidigt och Cola började. Det dröjde några varv innan hon fattade att de första tre hinder skulle tas som studs och inte försöka få plats med ett galoppsprång emellan. Men när hon väl fattat det, så gick det jättebra! Då fick det räcka för henne. Men hon var ju redan uppe i varv av att ha flyttat hagar och flockar och nu hoppat och nu var alla kompisarna runt omkring, någon i paddocken och hoppade, någon gick omkring på stallplanen och ett par stod inne i stallet. Hon klarade ändå av att stå stilla och titta på i säkert tjugo minuter, men sedan började det hoppas och viftas och stampas och ryckas.


 Grimkaftet släppte i sin krok och min tumnagel fick ett djupt jack och jag fick ta tag i grimman och baxa in henne i stallet. Satte först in henne i boxen, som hon käckt var på väg att hoppa ut ur när jag vände ryggen till för att gå och hämta plåster till min tumme. Band då upp henne i stallgången, men eftersom det fortfarande gick hästar utanför åt olika håll, så gjorde hon snabbt nån sorts lappkast och stod plötsligt insnärjd och stampade med framhovarna, med repen ett varv runt huvudet.
Då bestämde jag att det fick räcka för idag. Prova träns kan jag göra i morgon. Jag ledde ut henne i hagen, där hon genast flög iväg genom alla hagarna till den bortersta... Suck! Jag hade glömt att vi inte hunnit stänga där emellan efter förra genomtrampet. Så det blev att göra om och göra rätt. :-)



Här har vi några av de mer rutinerade löshopparna. Överst en häst vid namn Korven. (?) Sedan har vi då Roy och underst är det Ruffe den store.
Tyvärr hann jag ju inte ta nåt kort på lilla Cola eftersom jag då var upptagen med att driva runt henne åt rätt håll i paddocken. Kanske att nån annan fick med henne på ett hörn? Får vänta och hoppas...



Inga kommentarer :

Skicka en kommentar