fredag 28 november 2014

Är det någon det är fel på?

Är det jag eller Cola? Jag pratade med veterinären i morse, men han var på semester och skulle inte komma tillbaks förrän om fjorton dagar. Jag kan så klart ringa en annan. Men jag tror jag ska lugna ner mig lite och vänta tills efter helgen.
Idag börjar vi med allmän genomgång av kroppsdelar, inne i stallgången. Allt känns normalt, förutom några småskavanker som kommer av små bett av de andra små odjuren i hagen, men de är gamla. Några små knölar här och var under huden, som jag i och för sig inte vet vad det är, men de är inte ömma. Inga svullna kotleder. Mugg-benet ser ganska bra ut, men det skadar ju aldrig med lite rengöring och mjukgörande salva. Vi börjar med att spola av hovarna.

Sedan går jag och hämtar en bomullstuss, indränkt med rengöringsvätska. Tar mental sats inför det som ska komma. Böjer mig ner mot det vita benet och duttar lite med tussen.
Cola vänder ner blicken mot mig: "Vad gör du?"
"Jag tvättar dina sårskorpor."
"Jaha."
Jag duttar vidare och får bort lite gamla skorpor. En liten stund senare:
"Vad gör du nu då?"
"Jag sätter på lite salva."
"Jaså. Ok."
Detta är en stor stund för mig. Jag vågar nästan inte andas!

Sedan övergår vi direkt till longering i paddocken. Inga sura miner idag och det blir en god stund i både trav och galopp i båda varven. Hon har lite svårare för vänstergaloppen, det har hon haft hela tiden. Det går inte att komma ifrån. Det blir i och för sig rätt galopp, men ibland slår hon om till korsgalopp eller så blir det nån sorts jämfota studs-galopp. Eller så bryter hon av. När jag manar på henne i galopp efter tredje avbrytningen, så blir det först några varv i en enormt tjusig trav. Enorm steglängd, hög svansföring, trumpetande och i ett tempo som inte går av för hackor! Så jag får sakta ner henne så hon kan fatta galopp igen.
När man ser denna häst idag, så finns det absolut ingenting som tyder på att hon skulle ha ont någonstans. ?


Vi avslutar med att gå en halvtimmes promenad, med lite småövningar under tiden, som öppna, halter, ryggningar, trav/halt/trav, samt att äta godis från rumpan, hi hi. Hennes rumpa, inte min.
Liten stund avsätts även för gräsätning.


Jag vet varken ut eller in. Jag är medveten om att jag kan vara lite "skadad" efter mina dåliga erfarenheter med Polly och att jag skärrar upp mig i onödan. Men jag vill ju absolut inte hamna där igen! Så hellre en undersökning för mycket än en för lite. Jag kan be dem känna på knutorna och även ifall det skulle vara nån låsning som försvårar vänstergaloppen. Annars är det väl bara att träna.

Men som sagt, jag avvaktar några dagar. I morgon blir det ridtur igen, så får vi se hur det går då.

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar