lördag 28 februari 2015

Liten tjockis

Folk säger att min lilla älskling är tjock. Och ja, det kan jag ju inte neka till. Ett tjockt litet arabsto. Sådana har jag sett förr. Så påstås det att hon skulle vara högdräktig, vilket jag ihärdigt har förnekat! Mycket av den enkla anledningen att hon inte varit i närheten av någon hingst de senaste sex åren eller så. Jag har god kontakt med förra ägarna och litar på dem. Dessutom tycker jag inte alls att hon ser dräktig ut, utan bara tjock. Vilket enkelt kan förklaras av att hon tidigare aldrig haft helt fri tillgång till hö/silage dygnet runt och följaktligen trott att hon hamnat i mathimlen och då gäller det att passa på!
Har hört om många som blivit tjocka av samma anledning men att det brukar lugna ner sig efter ett tag. Men antagligen är vårt hösilage dessutom väldigt protein- och energirikt. Men jag hoppas ju att mer motion och bättre terräng i hagen med annalkande vår, ska locka till att hon väljer att röra på sig mer där istället för att stå fastlimmad vid foderbordet. För naturligtvis är det inte bra att vara tjock!



Men eftersom "folket" inte ville sluta påstå att hon var dräktig utan ville göra i ordning en fölbox pronto och sa att jag absolut borde stalla in henne och det var mitt fel om fölet dog om hon fölade ute och det spred sig och arbetskamrater började komma fram och gratulera och någon sa att någon t.o.m sagt sig känna fosterrörelser, så började det kännas väldigt jobbigt! Faktiskt!
Det fanns ju naturligtvis en mikroskopisk risk att hon kunnat smita in till hingsten här på gården, helt obemärkt, även om det verkade otroligt, men i så fall skulle det ju bli ett augusti-septemberföl och inte synas på henne än på länge. Men för att utesluta detta i alla fall, så har blodprov lämnats in för kontroll. Men själv känner jag mig inte ett dugg orolig.
Kan även meddela att jag inte heller är troende och därför inte tror på att Maria födde Jesus utan att "ha gjort det" med någon.  ;-)

Väntar svar närsomhelst på provet - det hade tydligen blivit felsorterat så det kommer att analyseras nästa vecka istället. Det skulle varit gjort denna. I mina öron låter det konstigt att de bara analyserar ett prov i veckan, som veterinären sa, men vem är väl jag att tycka...

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar