tisdag 3 februari 2015

Gott samvete är bästa huvudkudden

Igår åkte jag och köpte en fin blomma med fin ytterkruka. Slog in den i fint papper och åkte hem till arga farbror bonde, dvs han med den bindgalne sonsonen som stod och vrålade åt mig, och knackade på. Räckte fram blomman och bad så hemskt mycket om ursäkt att jag ridit på hans mark, gav en förklaring men sa att visst var det otroligt dumt ändå och det ska aldrig hända igen osv osv. Farbor Bonde såg lätt generad ut, såg på blomman, log och sa att inte behöver du väl... Jag sa att jo jag vill. 
Dessutom tror jag bestämt att min häst bajsade där vi vände också. Jag ska gå och ta bort det, sa jag. Men detta invände bonden åt alldeles bestämt. Nej nej, det behöver du absolut inte göra! Ursäkten är godtagen, det är bra nu! Så log vi lite mot varandra igen och sa adjö.
Sådärja.

Idag var hovvårdaren i stallet och hon verkade väldigt klok och duktig och förtroendeingivande. Hon öppnade upp hålet lite på utsidan, så man kommer åt att tvätta rent. Rekommenderade att bara tvätta rent med klorhexidin och rida på, så hovarna får arbeta. Det fanns bara pyttelite röta så det skulle snart bli läkt igen. Tjära ska man helst inte använda, för det täpper till och andas inte och det snarare gynnar bakterietillväxten än tvärtom.
När det gällde sprickan på framhoven, sa hon att anledningen att den inte försvinner, är att det är angripet av bakterier. Man kunde se det på det bruna i mitten, som liksom buktade ut en aning. Inget farligt, men kan kännas lite irriterande. Jag skulle be min vanliga hovslagare när det var dags nästa gång, att han öppnade där också, bara lite grann ytligt, så man kunde tvätta rent där med. Att hon sa så och inte propsade på att göra det själv och med en gång, gav henne pluspoäng i mina ögon.
Sedan fick jag titta och känna på ett par boots-modeller som hon säljer. De kändes väldigt mjuka och sköna och bra på alla sätt och vis. Om det blir aktuellt med boots i framtiden, så vet jag att dessa finns!

Sedan fick faktiskt Cola täcke på sig, för det skulle bli minus tolv i natt.

1 kommentar :

  1. Det va fint gjort av dig att ge "sur gubben" blommor. Kan ske får du snart lov att rida på hans mark. Hoppas! Anna

    SvaraRadera