onsdag 7 januari 2015

Sol och planering

Klabbsnö och strålande solsken. Men de har lovat att snön ska regna bort i natt. Vi tar en promenad idag igen. Snöklabbet bygger stolpar, men de släpper ganska fort och lätt som tur är. Promenader är något som jag - JAG - verkligen behöver! Långa raska promenader tillsammans med ett mindre intag av kalorier. Så kanske jag kan ha lättat något när vintervilan är slut för Cola. Jag vill ju inte att hon ska behöva släpa på mer vikt än nödvändigt!

Det känns ju väldigt lätt det här, nu INNAN min nya diet egentligen ens har startat! Jag köpte mig en hushållsvåg idag i alla fall och jag tänkte mig någon form av 2:5-diet, och på de där två är det naturligtvis väldigt strängt, men på de övriga har jag tänkt mig mera normalt, med lite choklad/godis på lördagen samt någon kaka till fikat de övriga dagarna. Och inte som nu: allt av allting alla dagar, och mycket!
I morgon är min första dag med ett intag av max 500 kalorier! Tänkte mig torsdag och lördag denna veckan, då jag jobbar kvällen. Sådär, nu har jag berättat om det. Så nu måste jag väl hålla det också!! Jag räknar med att åtminstone de fyra - fem första sådana dagarna (alltså under ett par veckors tid) kommer att bli väldigt tuffa och griniga...

För övrigt har Cola nu haft ytterligare tre dagar på sig att bossa över nykomlingen. En stallkollega, tillika arbetskollega, sa igår när hon kom till jobbet: "din häst är jättearg på den nya...!"
"Ja jag vet," sa jag. "Hennes öron har nog snart fastnat i det där bakåtslickade läget!"
Valackerna turas som tur är om med att ta sig an den nya och hänga med henne när Cola kört bort henne från foderbordet. Och Cola har tagit tillbaks Mario. Han får inte vara med Navi, som den nya heter!
Navi är bara tre, eller förresten det är ju nytt år, så hon räknas väl som fyra i år då, och har fina polska anor i sin stamtavla.  Men jag har ännu inte träffat på ägarinnan i stallet sedan hon kom.

Hoppas att de kan lära sig umgås på ett bättre plan framöver. De har ju dessutom det gemensamt, förutom rasen då, att de är de enda hästarna i stallet som är oklippta och går utan täcke! :-)

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar